søndag 19. september 2010

Lyssetting

Oppgave 2.1

Meningen med denne oppgaven var å erfare forkjellige lysforhold ved fotografering. Manuell instilling på kamera re brukt, det første bilde er en shilouett med stor dybdeskarphet, de andre har lav dybdeskarphet og forskjellig lyssetting.

SHILOUETT
















HIGH -KEY: Overbelyst motiv
















LOW -KEY: Underbelyst motiv















DIREKTE LYS: Her brukt blitz som hovedlys og soft sidelys
















DIREKTE LYS: Her er kun et direkte lys brukt, slik at man ser da motivets skygger
















INDIREKTE LYS: Kun med soft sidelys, ingen reflektor slik at man kan da se soft shadows















LYS har mye og si for stemningen i et bilde. Det kan være lyst og åpnet, eller mørkere og skumlere. Detajert med stor dybdeskarphet eller ha partier med full fokus og resten diffust. Lys kan gi varme eller kulde til bilde, personlig eller upersonlig preg. Lys stemning ser man enda bedre i film, da man bruker for eksempel lys nedenfra og opp som skummel belysning og lys ovenfra og ned til å få fram motivet på en lys og god måte.

2 kommentarer:

  1. Tror nok eg har litt av hvert å lera av deg, flinke jentå!
    Denne bloggen nekte å legge seg på bloggen min??
    Har prøvd flere ganger?!
    Klem!!

    SvarSlett
  2. Ja...eg e en sleip fisk t tider;p så mulig eg sklir av bloggen din...hirr.hir..veldig rart at den ikkje legge seg i blogg listå di? kanskje du ikkje har plass t flere? he..he..vett ikkje kor mange der e plass t eg..du e bedre på bloggingå enn meg;)

    SvarSlett